Echt de allerlaatste week! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rowana Blezer - WaarBenJij.nu Echt de allerlaatste week! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rowana Blezer - WaarBenJij.nu

Echt de allerlaatste week!

Door: Rowana

Blijf op de hoogte en volg Rowana

13 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na een rustperiode is dan hier het langverwachte eindverhaal.

De laatste 2,5 week hebben Kevin en ik een rondreis gemaakt door Zuid-Afrika.

Op zondag 24 april ben ik richting Johannesburg gevlogen. Kevin stond daar al zo'n 7 uur op mij te wachten. Ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat ik super blij was om hem weer te zien en weer te kunnen knuffelen. Het eerste hotel was een hotel gelegen bij het vliegveld. Om 19.00 hadden we daar de eerste bijeenkomst met de reisgids en de rest van de groep.

De volgende ochtend reden we via de panorama route, met o.a. de Blyde River Canyon en God's Window, naar Hazyview. Hier hadden we 2 overnachtingen in een hotel gelegen aan een rivier met nijlpaarden. Het was dan ook even raar om een nijlpaard uit de rivier te zien komen, 10 tot 20 meter verder dan waar wij zaten te eten.
Op dag 3 stond een bezoek aan het Kruger park op de planning. Gedurende de 6 uur durende jeepsafari zijn we de big5 tegengekomen: olifant, neushoorn, buffel, leeuw en... ja ook een luipaard! Wat een geluk! Geweldig! Mijn vakantie kon al niet meer stuk.
's Avonds hebben we nog wat meer kennis gemaakt met de olifant middels een olifanten interactie: voeren, aaien, commando's geven, het kon allemaal! Wat een ervaring om naast het grootste landdier ter wereld te staan!

Op dag 4 vervolgende de reis zich naar Swaziland.... maar niet voor ons. In verband met mijn stage-visa was het voor mij niet mogelijk om het land te verlaten. Kevin en ik vlogen daarom via Johannesburg door naar Richards Bay.... met een propellervliegtuig. Dat is ook weer eens wat anders... En het vliegveld? Ik denk dat een boerenstal groter en moderner is! Maar achja, deze ervaring hebben we dan ook weer gehad, en we hebben het overleefd, dat is het belangrijkste.

Na 2 nachten hier te hebben geslapen vertrokken we naar Durban. Onderweg hebben we nog een boottocht in St. Lucia (saai!). In Durban zelf zijn we nog kort gestopt bij het Moses Mabhida stadion en zijn we langs de Golden Mile gereden. Tegenover ons hotel lag een groot winkelcentrum. Hier zijn 's avonds iets gaan eten en lekker wat rond geslenterd door de winkeltjes.

Na een week reizen zijn we aangekomen in de Drakensberg. Het uitzicht hier was echt magnifiek! We verbleven 2 nachten in het Drakensberg Resort. Op 1 van de 2 dagen hier werd er een rit naar Lesotho georganiseerd, maar ook hier gold helaas dat ik vanwege mijn visa niet meekon. In plaats daarvan hebben wij de Drakensberg van een andere kant bekeken via een zipline rit en mountain bike tour! Poeh poeh.. de conditie liet me weer eens in de steek! Ik voelde me als een condenserende aardappelzak gevuld met kookpudding.

Na deze sportieve dag gingen we weer op weg; deze keer naar de Eastern Cape Beaches. De rit richting het hotel stond in het teken van Nelson Mandela. We reden door de plaats waar hij opgroeide en hebben een korte stop gemaakt bij zijn huis. Het hotel dat deze dag hadden was echt prachtig: Crawford's Beach Lodge! De ligging (aan de zee), het uitzicht (op zee), en de kamer zelf was gewoon weg perfect.

Helaas hadden we weinig tijd om van dit mooie plaatsje te genieten, want de volgende ochtend vertrokken we richting Port Elizabeth. In Port Elizabeth hebben we een bezoek gebracht aan The Boardwalk Resort en Casino. Hier weer lekker gesmikkeld, rondgelopen en daarna weer terug naar het hotel voor de nachtrust.

Dag 11 alweer; de reis werd vervolgd richting Knysna. Allereerst reden we naar het Tsitsikamma natuurpark, waar we een wandeling richting the Storms River Mouth maakten. Wouw wouw wouw! Wat een omgeving! Het bos, de rotsen, de zee... het volledige totaalplaatje, gewoon wouw! Daarna ook nog een uitkijk gehad op de hoogste bungeejump brug van Zuid-Afrika (boven de Bloukrans rivier). Helaas was er geen tijd om de sprong te wagen.. anders had ik dat zeer zeker gedaan! Nog voordat we bij het hotel aankwamen, hebben we tevens nog een bezoek gebracht aan The Knysna Waterfront (alweer winkelen!).

De volgende dag stond Mossel Bay, via de Cango Cave en Oudtshoorn, op de planning. Allereerst kwamen we de Cango Caves tegen. Middels een gegidste wandeltocht hebben we de grotten van binnen leren kennen. Fascinerend dat en hoe de natuur zoiets vormt als het miljoenen jaren ongerept zijn gang kan gaan! Van de stenige grotten, naar de zachte veren op de struisvogel boerderij. Hier kregen we een rondleiding en op het einde de kans op een struisvogel te zitten en rijden. Drie keer raden wie op een struisvogel heeft gereden! Jaja! Het ritje duurde maar liefst 8 seconden, maar wat een plezier! Vlak voordat we het hotel naderden zijn we nog snel het Bartolomeu Dias museum doorgerend.... niks bijzonders, maarja de niet-zo-jonge-jeugd wilt ook wat eh...

Langzaam komt het einde in zicht.. letterlijk! Want op dag 13 reden we naar het lang naar uitgekeken Cape Town. Mijn tweede thuis sinds de laatste 4 maanden! De eerste avond zijn we direct naar mijn studentenhuis gereden. Op onze planning voor de komende dagen staat namelijk ook een bezoek aan mijn oude stageplaats Woodside. In 4 maanden tijd heb ik een hele hoop kleren bij elkaar gesprokkeld die we daar (gewassen!) willen gaan afgeven.

De 2e dag in Kaapstad hebben we middels een gegidste tour de peninsula route gereden: via Hout Bay, Chapman's Peak en Noordhoek richting Cape Point en Cape of good hope (kaap de goede hoop). Na ons cliché-foto te hebben genomen bij het bord, reden we nog door richting de pinguïns op Boulder Beach, Simonstown en Kalk Bay. Uit eindelijke eindigde de trip met een stop in de Bo-kaap wijk. 's Avonds zijn Kevin en ik nog op eigen kosten naar Waterfront gegaan.

Op de voorlaatste dag zijn we eerst 2 zakken met kleren gaan afgeven op stage. Het was leuk om iedereen weer een keer te zien. Op 2 studenten na is iedereen van onze oude groep nu weg en vervangen door nieuwe studenten. Ik heb Kevin een rondleiding gegeven en kennis laten maken met enkele cliënten. Dat maakte toch wel een indruk op hem. Begrijpelijk ook. Ik heb daar 4 maanden gewerkt, ik ben ondertussen gewend aan alle omstandigheden.. maar hij niet. Dus dat maakte wel een indruk op hem.
's Middags stond het snorkelen met zeehonden gepland. En wat hadden wij een geluk deze vakantie! Bij sommigen is een dergelijke activiteit al 4x geannuleerd wegens weersomstandigheden, maar bij ons niet! Het snorkelen was echt heel leuk! De zeehondjes zwemmen langs je, voor je, naast je, onder je, boven je, overal! En die onderwatercamera.. hmm ja die moesten ze soms toch even van dichterbij inspecteren. Net puppies!
En het geluk hield maar niet op. Want na het snorkelen was onze enige kans om met de kabelbaan naar de top van de tafelberg te gaan.... en jawel hoor! De kabelbaan was open! Dus ook dit konden we afvinken van onze to-do-lijst!

De aller-aller-allerlaatste dag hebben we 's morgens een tour gevolgd in het greenpoint stadium. Dit stadion was gebouwd voor de wereldkampioenschappen in 2010. Echt een mooi stadion! Na de tour zijn we nog een hapje gaan eten in Waterfront.

Rond 14.30 heb ik de laatste uber-taxi besteld richting het vliegveld. Met een traantje voor de laatste keer rondgekeken in de buurt waar ik de afgelopen 4 maanden heb gewoond. Ik ga het missen, maar ik besef ook dat het nu weer tijd is om naar huis te gaan....

De mooiste manier van afscheid nemen van Zuid-Afrika is/was toch wel om vanuit het vliegtuig nog een laatste keer over de stad én de tafelberg te kunnen kijken!

Tot ziens Zuid-Afrika, hallo Nederland!

• 13 Mei 2016 - 17:53

Mam/miriam:

Hi Rowana,

Leuke afsluiter van je bloggs..

Inmiddels ben je weer heelhuids thuis gearriveerd. De super leuke cadeaus en -souveniers zijn uitgepakt. De eerste foto’s van 3000! hebben we al bekeken, je kleren gewassen en gestreken….. Nu hopen dat in Nederland het geluk ook aan je zijde staat; dat je spoedig mag afstuderen en dat andere vormen van “avontuur”, zich op je levenspad zullen voordoen. God Bless You!

• 14 Mei 2016 - 09:24

Hub Knarren:

hartstikke leuk , heb genoten van jouw bloggs, alleen door die te lezen voel je je zelf ook een beetje in Afrika. en ben blij dat jullie weer gezond en wel weer in Nederland zijn.

• 18 Mei 2016 - 22:03

Pap / Ruud:

Hallo Rowana,
    Inmiddels ben je alweer een week thuis, en hebben we al veel foto's gezien. Er zullen nog velen volgen.
    Wat kan ik zeggen: We zijn trots op je dat je dit avontuur heb gemaakt. Je bent een ervaring rijker die je nooit meer zult vergeten en die niemand je kan afnemen. Mooie souvenirs die wij gekregen hebben zullen ons altijd aan de stage in ZA laten herinneren. Dank voor je leuke en informatieve blog. We zullen het gaan missen!
    Rowana, succes met je carrière en zeg maar gerust, Zuid Afrika tot ziens!