Hoezo carnaval? - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rowana Blezer - WaarBenJij.nu Hoezo carnaval? - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rowana Blezer - WaarBenJij.nu

Hoezo carnaval?

Door: Rowana

Blijf op de hoogte en volg Rowana

15 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Huh? Wauw! Dit is nog nooit voorgekomen sinds mijn reis (en mijn bloggen) is begonnen: Iedereen heeft een druk carnavalsweekend achter de rug... en ik... ik heb tot dit moment (donderdagavond) nog helemaal niks opgeschreven voor mijn blog.

Uitleg ter info: ik schrijf elke 2 dagen ongeveer (in een aantekening) op wat ik gedaan heb. Dus ik schrijf mijn blogverhalen eigenlijk de hele week door... telkens een stukje.

Maar ik heb dus echt bijna een hele week niks geschreven..? Huh? Wat heb ik gedaan dan? Oké even nadenken.. even de hersencellen weer aan het werk zetten!

Dinsdag! Ja, dinsdag kwam ik thuis van stage, toen de dames mij meevroegen naar de Canal Walk. Een heel heel heel groot shoppingcentrum, geopend tot 21.00, met natuurlijk allerlei eetgelegenheden. Lang bedenken kon ik mij niet want ze wilden direct vertrekken. Dus hop! Zonder te douchen en in de bezwete, waarschijnlijk met snot-en-speekselvlekken-van-kinderen bekladde, kleding de auto in. Het was weer reuze gezellig! Ook weer een beetje trots op mijzelf: weer niks gekocht. Nu moet ik wel eerlijk erbij zeggen dat we lang lang lang niet alles winkels gezien hebben haha!

Owh ja, en dan woensdag... Woensdag heb ik na 2 of 3 weken nog eens aan de scriptie gewerkt. Rowana, weer een schouderklopje verdient!

Vrijdags heb ik de wandeling 'the footsteps to freedom' in de stad gemaakt. Dit een route langs de verschillende gebouwen die te maken hebben met de geschiedenis van Zuid-Afrika, met de apartheid etc. Tussendoor heb ik ook verschillende gebouwen en musea bezocht. Wat heb ik zoal gezien: Kasteel de Goede hoop (waar het allemaal begon met de VOC), de Grand Parade en het stadhuis, het oude douanehuis, het District Six museum, het Rust en Vreugd museum, de plaquette als nagedachtenis aan de slavenboom, het slavenhuis, de Groote Kerk, de markt en natuurlijk het parlement.
Het meest indrukwekkende aan deze tour was toch wel het District 6 museum, waar ik zowel een gegidste tour in het museum als buiten het museum heb gevolgd. D6 is een multiculturele buurt in Kaapstad waar iedereen in vrede samenwoonde. Van de ene op de andere dag werd de buurt 'wit' verklaard en werden alle gekleurde mensen uit hun huizen gedwongen en werden de huizen gelijk gemaakt met de grond. Sinds de apartheid is opgeheven is er een start gemaakt met het 'herbouwen' van de buurt.... 3 keer raden dat dat een onmogelijke opgave is, omdat er ondertussen nieuwe gebouwen staan op plaatsen waar eerder mensen woonden. De tour werd geleidt door een ex-bewoner van het district en zij vertelde écht haar verhaal over haar jeugd etc. Als je het mij vraagt heel interessant.

Op vrijdag zijn we 's avonds met een groep gaan uiteten bij Mama Africa: ''If you haven't been to Mama Africa, you haven't been to Cape Town''. De groep bestond uiteindelijk uit 9 personen, het officiële aantal. Officiële aantal?? Ja. We hadden dus officieel gereserveerd voor 9 personen. Toen anderen hiervan op de hoogte kwamen, wilden meerderen mensen (ook vrienden van vrienden zeg maar) mee. Waardoor we uiteindelijk 25 mensen telden........ Uhmm ja.. Dus uiteindelijk op donderdag maar gebeld of het mogelijk was het aantal personen te veranderen van 9 naar... 25?! Zo als verwacht, was dit helaas niet mogelijk, waardoor we uiteindelijk met de 'oorspronkelijke' 9 zijn gegaan.
En het was heerlijk! Het eten was super en de sfeer (met live muziek) was top! Heb er maar meteen mijn eerste echte Afrikaanse maaltijd van gemaakt met: krokodil, springbok, koedoe, struisvogel, een of andere worst en met een typisch Afrikaans papje als bijgerecht. Natuurlijk mag het het Afrikaanse biertje LionsHeart ook niet ontbreken :)

Op zaterdag was het de bedoeling om te gaan kijken naar een carnaval en parade ter nagedachtenis van de gebeurtenissen in district 6. De gids vertelde namelijk dat het dit jaar 50 jaar geleden is. Elk jaar vind het een gedenkingsdag plaats, maar dit jaar kon dit niet op de dag zelf omdat de president in de stad was. Dus ze hadden het verplaatst naar zaterdag. En omdat het dit jaar 50 jaar geleden was zou het op een speciale manier plaatsvinden middels een carnaval en parade. Heel leuk dachten wij dus....
wij waren circa 30 minuten voor de start in het centrum.... niks dat wees op een parade. Dus wij gingen nog lekker ontbijten. Af en toe naar buiten gelopen... niks van parade of wat daar ook op leek. Na het ontbijt toch maar eens gaan vragen in het museum. Wat bleek: de 'parade' was een wandeling door het gebied. Geen carnaval, geen parade, niks. Want we hadden dus door het ontbijt 'start' van de wandeling gemist. Vieze tegenvaller dus!

De zondag was daarentegen wel weer leuker dan gedacht. We hebben er een rustige, maar sportieve dag van gemaakt. Allereerst gaan wandelen in het bos in Newlands. Daarna richting het centrum gereden om daar een gegidste tour door de wijk Bo-kaap te volgen. Vooral te omschrijven als: kleurrijk. Groene huizen, blauwe huizen, roze huizen, alle kleuren kom je tegen. Tijdens de tour vertelde de gids over onder andere het ontstaan van de wijk en de gekleurde huizen. De inwoners stammen af van de voormalige slaven. Het was een wijk waarin de slaven gingen leven nadat ze hun vrijheid hadden terug gekregen. De huizen zagen er allemaal hetzelfde uit en om op te vallen binnen de wijk, verfden mensen hun huizen in een bepaalde kleur. Prachtig toch?!

Oké met (ten opzichte van de afgelopen weken gezien) 1 dag vertraging dan toch dit blogverhaal weer geplaatst. Eerlijk is eerlijk, ik heb de carnaval niet gemist. Maar dat is denk ik vooral omdat ik hier andere tijdrovende dingen heb.

Deze week staat verder nog de zelf-georganiseerde braai (op stage) op de planning. Ik ben benieuwd......

  • 15 Februari 2016 - 22:21

    Stefanie :

    Hoi rowana,

    Heb net 2 blogs achter mekaar van je gelezen ( vorige week geen tijd gehad hihi) leuke fotos om te zien en weer geweldige verhalen vind het nog altijd knap van je dat je dit doet. Maarre jij en eten oke maaar wil wel nog een foto van je zien in dat jurkje

  • 16 Februari 2016 - 18:57

    Pap/Ruud:

    Hallo Rowana, alweer zo'n leuk maar ook interessant blog van je over de avonturen in ZA. Als ik dat zo begrijp zul je na de stage-periode nog lang niet alles hebben gezien. Krokodil, springbok, struisvogel,.... zo ben je inderdaad, gewoon alles eens proberen. Lekker toch! Met al je spontane activiteiten en ondernemingslustig karakter, zou je inderdaad haast vergeten dat je ook af en toe aan scriptie moet werken, haha. Blijf genieten en wees voorzichtig bij het skydiven !! Knuffel, pap.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rowana

Actief sinds 23 Dec. 2015
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 7385

Voorgaande reizen:

06 Januari 2016 - 10 Mei 2016

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: